Saturday, January 17, 2009

Bersyukur

Bersyukur
Apakah maksud syukur? My opinion, syukur itu membawa maksud, menghargai dengan apa yang anda perolehi, anda terima, anda miliki dan anda buat. Mungkin terdapat bermacam-macam maksud syukur. "macam-macam ada"... lawak datuk dalam iklan astro.

Pernahkah anda merasa beryukur akan pemberian daripada seseorang? Bersyukur akan pemberian daripada ibu bapa anda? Ibu bapa biasanya akan memberi anda pakaian , makan dan minum dan juga tempat tinggal . Selain itu, mereka juga akan memberi anda duit saku@pocket money kepada anda dari kecik hingga dewasa. Kita akan menyucapkan terima kasih kepada mereka bila di beri wang perbelanjaan. Tapi, pernahkah anda berasa beryukur akan wang itu walaupun 10sen ataupun 10 ringgit? Sejauh manakah rasa bersyukur anda akan pemberian itu? Mungkin anda bersyukur sehingga berazam untuk memberi kepada ibu bapa anda apabila sudah kerja nanti, itu sudah pasti kan?

Pada hari ini , telah memasuki 1bulan 17 belas hari saya bekerja@praktikal. Barulah memahami apa itu kerja dan betapa penatnya kerja untuk mendapatkan sejumlah wang yang kecil nilainya. Pada ketika mendapat slip gaji, saya berasa amat bersyukur akan keringat yang dijurah dan dititiskan. Pasti bapa sangat penat juga bekerja untuk memberi kita wang perbelanjaan, kan? reaksi penat itu mungkin tidak ditunjuk apabila berada di rumah. Tetapi setelah bekerja dari 8pagi sehingga 9.30 mlm , berulah paham akan betapa payahnya mencari wang. Perasaan ketika itu, adalah sangat sangat bersyukur, jika ingin dibayar balik apa yang diberi oleh ibu dan bapa, tidak ada nilai yang setanding dengannya. Seratus tahun pun anda bekerja pasti tidak sama dengan apa yang mereka lalui untuk menyara kita. Kita patut bersyukur, dengan tidak melupakan mereka, tidak mengabaikan mereka, sentiasa mendengar rintihan dan juga permintaan mereka. Mungkin pembalasan yang kita berikan tidak setanding tetapi kerjakan apa yang menjadi kewajipan kita sebagai anak. Melalui itu , rasa kesyukuran itu akan anda terasa.



6 comments:

elL said...

yaa...
working is not as easy as we tot kan?
Thank God u realize it now bro.
hope sy akan sedar ttg itu jg suatu hari nanti.
smile owez.
=))

ndlaw said...

ya. wake up my friend.. lets work!
:)

Anonymous said...

wahh nd..kagum aku ngn ko :)

ndlaw said...

Malu la nisa. Jgn la mengagumi daku.
Tp, thank a lot nisa, i learn so much through experience with my friend and my related.

Anonymous said...

yalah, sgt jarang bersyukur kita semua tok. semua amik for granted jak. mun kita molah bait ngan org, kita rasa lumrah alam untuk org ucap terima kasih. tp Allah berik segala benda ngan kita, sekda pun kita bersyukur ngan nikmat-Nya. bukanlah Allah ya lemah mun kita sik bersyukur, Allah sik rugi apa2, kita yg rugi. Mudahan Allah memudahkan kita untuk sentiasa bersyukur kepada-Nya.

ndlaw said...

Setuju.
warwern, itu sgt benar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...