Friday, December 9, 2011

7month in Miri


Pejam celik, pejam celik, rupa-rupanya dah 7 bulan aku kerja kat miri, bandar kuda laut. Aku kerja sebagai tenaga pengajar di ICATS, cawangan Lutong, miri. Kerja sebagai pengajar ni agak mudah dan mencabar, kadang-kadang perlu juga banyak bersabar. ar ar ar.. mengajar bukan mudah seperti yang di sangkakan. First, kt kena sedia dr segi mental dan fizikal. Mental nya, kt perlu tahu apa yang hendak disampaikan , apa yang nak diajar. Kadang-kadang, pelajar ni bukanya nya faham terus, kena ulang 2 3 kali, baru diaorng faham( 30% jer faham, kalau ikut statistic ). Kalau yg bermasalah, kt perlu follow up pelajar, why x dtg kelas, y x submit assigment, project..etc. Dari segi fizikalnya, kena berdiri lama, kalau kelas 2 jam, 2 jam lah kt kena berdiri, n kalau 3 jam?.. huh.. bengkak kaki. so, kena pandai2 la curi masa utk berdiri n dudok. I'm type that like to write on the white board while teaching, conventional teaching method. but, sometimes, i use power power jugak... hehehe. Menulis, bercakap, mendengar, melihat,dan menyalin.... adalah key untuk faham kalau belajar. I dont know how you all mengajar or study, but this method work pretty well. :):).. trust me.

Walaupun dah 7 bulan aku di miri, masih byk tempat aku belom explore....contohnya, pusat reakrasi taman awan, lambir national park, borneo rain forest, taman buaya di baram... huhhh.. mmg masih byk lagi tempat aku belom pegi. Maka, next year, aku akan sedaya upaya round up semua tempat2 ni. Pasti kering poket aku. hahahaha. but, aku dah pegi gua niah.. lalala.. hiking about 2 hours, best... berbaloi2. sebabnya, mase kecik2.. kt tahu gua niah from buku sejarah jer.. but, now im in the cave. thumb up!! hehehe..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...